כללי

מתווה לתכנית חזרה ללימודים עבור כיתות א'.

שלום למחנכות ולמחנכים של כיתות א'. הפוסט הזה עבורכם!

ביום ראשון נשוב בחזרה לבית הספר. כולנו שואלים את עצמנו "מה כדאי לעשות בשבוע הראשון?" ובכלל- מה כדאי לעשות בכל התקופה הזו עם הילדים, ובמיוחד עם ילדים בכיתה א' שהיו באמצע תהליך רכישת הקריאה ובאמצע תהליך רכישת הרגלי הלמידה.

מצד אחד- עלינו להמשיך וללמד, ומצד שני- אנחנו לא יכולים ללמד כמו בעבר. הילדים היו תקופה ארוכה בבית והם צריכים להסתגל מחדש.

הכנתי לכם הצעה לתכנית חזרה ללימודים עבור כיתות א'. היתרון הכי גדול שלה הוא שזוהי תכנית קבועה ובכל שבוע אפשר לשבץ בה רק את התכנים.

חשוב מאוד שהילדים ידעו מה מצפה להם בכל יום. הפעילויות שאני מציעה בתכנית חוזרות על עצמן כל יום ובאותו הסדר. הן לא מצריכות מכם המורים יותר מידי הערכות מיוחדת.

אני מציעה מאוד לא לחזור וללמד במתכונת של "מקצועות", אלא במתכונת של פעילויות. הדבר יקל גם על המורות שמקבילות אליכן בקפסולה.

הפעילויות שאני מציעה למהלך היום הן:

  • מפגשי בוקר- דרך לכנס את התלמידים יחד ולהתחיל את היום. אתם יכולים בקלות להוריד את מפגשי הבוקר מהאתר שלי. הכל כבר מוכן לכם. https://katzr.net/2a9d42
  • שאלת היום- מעלים בפני הילדים שאלה. השאלות צריכות להיות קלילות, מצחיקות ומיועדות להכרות עמוקה יותר עם התלמידים ובין התלמידים. הם משיבים וכותבים במשפט.. אני תמיד אומרת לילדים: "אם אתה יכול לומר את זה- אתה יכול לכתוב את זה! כתיבה זאת פשוט דרך לדבר עם העפרון שלך". לאחר הכתיבה יוסיפו ציור מתאים. שאלת היום משיגה כמה מטרות: ניסוח משפט, מיומנות כתיבה, הנאה והכרות ובנוסף, זוהי דרך להבעה עצמית ולא מצריכה עבודה צמודה עם המורה.
  • הקניה ותרגול של תנועה- הילדים היו למעשה באמצע תהליך רכישת הקריאה. נעשה "יישור קו" ונחזור בכל יום על התנועה אחרת. בדף הפייסבוק שלי תוכלו למצוא סרטונים לכל תנועה. אפשר להעביר לילדים את הסרטונים ולשחק איתם במשחקים שונים על הלוח ולערב במשחק גם תנועות. למשל: "אני אומרת מילה ואתם קופצים לפי מספר הפעמים ששמעתם את התנועה אֶ במילה. אם שמעתם פעם אחת אֶ – קפצו פעם אחת. אם שמעתם פעמיים- קפצו פעמיים", וכן הלאה.

קישורים לסרטונים

שיעור פתיחה- https://videos.files.wordpress.com/PMTHvaC5/d7a9d799d7a2d795d7a8-d7a4d7aad799d797d794-d794d7a7d7a0d799d7aa-d794d7a7d7a8d799d790d794_hd.mp4

סרטון הקניה קמץ פתח – https://morabehava.blog/d7a7d79ed7a5-d7a4d7aad797-mp4/

חיריק- https://videos.files.wordpress.com/SEvMEUux/d797d799d7a8d799d7a7-1_hd.mp4

חולם- https://videos.files.wordpress.com/PXMvxhJk/d797d795d79cd79d_hd.mp4

צירה-סגול- https://videos.files.wordpress.com/IMQSnIGs/d7a6d799d7a8d794-d7a1d792d795d79c_hd.mp4

שורוק קובוץ- https://videos.files.wordpress.com/y5WgTs2D/d7a9d795d7a8d795d7a7-d7a7d795d791d795d7a5_hd.mp4

  • פעילות של העשרה לשונית- חוץ מרכישת הקריאה חשוב שנעשיר לילדים את אוצר המילים והלשון. פעילויות כמו זכר-נקבה, יחיד-רבים, סידור משפטים, השלמת משפטים ועוד. הילדים ידעו באופן קבוע שלאחר הקניה ותרגול התנועה תתקיים פעילות העשרה לשונית.
  • שיעורי חשבון- אני מציעה להתמקד במבנה המספר ובעובדות חיבור וחיסור בתחום ה-10. שני הנושאים האלה הם בסיס לחומר שיצטרכו ללמוד בהמשך.
  • הקניית אותיות הכתב- אני באופן אישי אוהבת מאוד להקנות את כתיבת אותיות הכתב דרך השיטה של חיה קושניר- "נהנים לכתוב בכתב". קושניר מחלקת את האותיות ל-5 קבוצות של דימויים- "קבוצת תפוח נופל מהעץ"- כל האותיות הנופלות מלמעלה למטה. "קבוצת קשת בענן"- אותיות שמתחילים את כתיבתן מצורת הקשת, אותיות "טיול"- אותיות שמתחילים לכתוב אותן מלמטה ועולות למעלה במעלה ההר, "אותיות כד"- אותיות שמתחילים את כתיבתן מהצורה של ידית הכד. "אותיות אריה"- אותיות שמתחילים את כתיבתן מצורת הפה של האריה, כדוגמת האות א.
  • סיכום יום- האזנה לסיפור ויצירה בעקבותיו. אני בעד כמה שפחות להכביד על הילדים בסוף היום. האזנה לסיפור היא פעילות חשובה וממנה אפשר ללמוד הרבה: הרחבת אוצר המילים, הבנת הסיפור על ידי שחזורו ועוד. שלבו יצירה קלה לאחר האזנה ושיחה על הסיפור.

הנה ה"מתווה" שאני מציעה לתכנית לחזרה. אתם יכולים פשוט לקחת את המתווה הזה לכל שבוע ולשבץ תכנים מתאימים.

הילדים מאוד זקוקים לשגרה ובהירות. כמובן- גם אנחנו! בהצלחה 🙂

30 תגובות בנושא “מתווה לתכנית חזרה ללימודים עבור כיתות א'.

  1. בוקר טוב. תודה רבה על הכל. אין מילים להודות לך.
    היכן אוכל למצוא את כל המצגות של קמץ-פתח, סגול וכו?

  2. היי יקרה, את פשוט אלופה! הקבצים שלך מדהימים!
    יש קובץ לשאלת היום?

  3. תודה רבה על הרעיונות והסרטונים הנפלאים! יש לך פוסט של רעיונות לסיפורים ויצירות?

  4. תודה רבה על השיתוף. לא ברור מאליו.
    והרעיונות נפלאים ומוצגים בצורה מאד ברורה וקלה לתפעול.
    תודה

  5. יקרה ! תוכלי לשלוח קישורים לסיפורים שאת משמיעה בסוף היום ?

  6. תודה רבה על כל החומרים הטובים והסדר שאת עושה. יש לך אולי פוסט עם רעיונות לספרים ויצירות?

  7. עדי יקרה, שבוע טוב מבורך ובריא , התכנים שאת שולחת פשוט מהממים , איזו יצירתיות אירגון וסדר "בראש" לכולנו .. גם למורים וגם לילדים , רציתי להודות לך מכל הלב בשמי ובשם המורות המקבילות אלי, הרעיונות שלך לנו מאוד . תודה רבה !!

  8. תודה רבהה !!!כל כך מדויק ויעיל
    האם תוכלי לצרף את המצגות של התנועות ( כמו הסרטונים ?)

  9. הי יקירה,
    ראשית תודה רבה על השיתוף,
    אשמח לקבל בבקשה את הקבצים של המצגות של הקניית התנועות (לא הסרטון)
    שוב תודה רבה.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.